Torenklas

Op de Rank hebben we in ons zorgsysteem ook nadrukkelijk aandacht voor leerlingen die meer aankunnen dan het reguliere aanbod. Deze leerlingen verdienen meer uitdaging en hebben vaak op het gebied van 'leren leren' begeleiding nodig.

In de eigen klas krijgen de kinderen uitdagende lesstof middels Levelwerk en dit wordt begeleid door de meester Jelmar. Voor het ‘leren leren’ is er tijd gereserveerd in de Torenklas. Elke dinsdag krijgen leerlingen uit groep 6 t/m 8 begeleiding van Anneke Jansma op dit gebied. Kinderen maken opdrachten in Universiteit (cognitief), Atelier (creatief) Lab (onderzoekend) en Digilab (programmeren en ICT) en leren over ‘hoe’ ze moeten leren.

Om in aanmerking te komen voor de Torenklas, moet een leerling aan bepaalde criteria voldoen. Twee keer per jaar, na de afname van de Cito-toetsen, wordt geïnventariseerd welke leerlingen in aanmerking komen voor een plaatsing in de Torenklas. In de loop van de jaren hebben we hiervoor een systeem ontwikkeld waarbij niet enkel de resultaten een rol spelen, maar ook onderpresteerders worden gesignaleerd en begeleid. Er is een beperkt aantal plaatsen in de Torenklas, wat tot gevolg heeft dat de criteria behoorlijk hoog liggen.

Kinderen die niet in aanmerking komen voor de Torenklas, maar wel snel en gemakkelijk door de leerstof heen gaan, krijgen ook een extra uitdagend aanbod, maar dan alleen in de eigen groep.