Executieve functies

Snel starten, goed plannen, goed doorwerken, onthouden en toepassen, doorzetten bij een moeilijke taak, doelen bereiken. Het is belangrijk om dit in je rugzak te hebben. Elk kind en mens is anders en hierin kun je je ontwikkelen. Op onze school worden vanaf groep 5 gericht kindgesprekken gevoerd en ook executieve functies staan dan centraal. Sommige leerlingen krijgen een invulblad en reflecteren op zichzelf en de leerkracht bespreekt dit met de leerling. Op school spreken we niet alleen over kinderen, we spreken MET kinderen. Wat wil het kind hierin leren? We hebben er een poster van laten drukken en deze hangt nu op verschillende plekken in de school. Leerkrachten en kinderen gebruiken deze. Kinderen leren reflecteren en werken aan hun eigen leerdoelen. Kinderen willen eigenaar zijn van wat ze leren en serieus genomen worden. 

In onze school ziet u ook posters van De Leerkuil hangen. We leren kinderen dat iets soms pittig is en dat je dan moet oefenen. Je gaat er komen. Ons aanbod moet zo zijn dat het kinderen uitdaagt en dat ze succes ervaren. Sommige leerlingen leren we dat je niet in een keer het hoeft te kunnen. Je kunt niet elke keer de kloof overspringen. Fouten maken hoort bij leren. Kortom leren is een leerzaam proces.